torstai 10. toukokuuta 2012

Uusi hevonen, uusi blogi !

Ajattelin nyt laittaa tänne linkin uuteen blogiini, joka kertoo Kassun kanssa puuhailusta.
Eli siis jos jotain vanhoista lukijoistani kiinnostaa käydä kurkkaamassa ja miel. alkaa lukemaan uutta blogiani

sunnuntai 15. huhtikuuta 2012

Loppu

Perjantaina käytiin Sirun kanssa ajamassa ponilla. Koko lenkin ajan satoi ja oltiin ihan mudassa kun päästiin takaisin. Santulla oli paljon energiaa ja ravuutettiin sitä ihan kunnolla. Poni oli ihan innoissaan ja huomasi hyvin että on ex-ravuri.
Jätettiin ajon jälkeen sisään syömään.

Lauantaina oli tarkoitus käydä viimeisellä ratsastuksella, mutta satoi liikaa joten ei menty. Puolilta päivin mentiin kuvaamaan heppoja ja otettiin Santtu sisälle siistittäväksi. Harjattiin pahimmat kurat pois ja laitettiin loimi niskaan.
Käytiin samalla vielä köpöttelemässä pihalla vikaa kertaa ponin kanssa. Kentällä kumpikin meistä ratsasti pienen pätkän, jonka jälkeen vietiin poni takas tarhaan.


Joskus kolmen aikaan saapuivatkin sitten ostajat.
Siru haki ponin tarhasta ja otettiin käytävälle. Siinä laiteltiin ponia kuntoon ja menin sitten mukaan kärryille näyttämään reittiä. Poni sikaili vähän ja meni aika laiskasti. Hoitaessa oli kyllä todella kiltisti ja eipä sitä ostopäätöstä tarvinnut kauaa vissiin harkita.
Lastauksessa Santtua vitutti ja ei suostunut menemään kyytiin. Poni kun on tottunut vain traikkuihin ja nyt piti mennä pakettiautoon. Taisteltiin siinä hetki ja lopulta poni hyppäs sisään... Rapsuteltiin Sirun kanssa vikat rapsutukset ja lopuksi Santtu vielä hirnui.

Anteeeeeks erittäin sönkkö teksti, mut ei oo fiilistä kirjottaa.



Suostuttelua...
Vikat rapusutukset :'(

22.4.2011-14.4.2012 , kohta ois vuos tullu täytee ponin kanssa.

Ja nyt vielä tähän loppuun, Santtua en tule näkemään tod.näk. enää ikinä, sillä ajomatkaa on n. 4-5 tuntia.

maanantai 9. huhtikuuta 2012

Temppuilua

Sunnuntaina mentiin Santulla esteitä ja tunti ''vähän'' venähti...
No kuitenkin hoitaessa poni oli tosi kiltisti ja se oli myös yllättävän puhdas. Eli heitettiin vaan kamat niskaan ja mentiin kentälle. Kentällä oli aluksi todella energinen ja heitteli takapäätään koko ajan. Alkuverkat mentiin pitkästi ja koulutyyppisesti, eli väistöjä ja avoja. Poni hyppäsi kiltisti ja lopuksi tuli hyvin tuntumalle ja ratsastelin eteen-alas.
Tallissa otettiin kamat pois ja jätettiin mussuttamaan kauransa.

Tänään (maanantaina) rakennettiin aluksi ns. agility rata jota taluteltiin hetki. Santtu tykkäsi (:
Sitten haettiin nopeasti satula selkään, mutta ei otettu suitsia. Ilman suitsia poni oli paljon rennonpi ja kuuliaisempi ratsastaa. Mentiin koulua ja jotain muuta ihme sähellystä.. :D Oli aika kevyt tunti.

Ensi vkl Santtua tullaan katsomaan ja ostajat ottavat traikun mukaan, eli jos ostopäätös tulee Santtu lähtee heti.





perjantai 30. maaliskuuta 2012

Etsintöjä

Oon nyt yrittänyt jo jonkin aikaa etsiä Santusta tietoja. Tulokset ovat heikohkot, ainoastaan kuvia löytyy sieltä täältä. Hippoksen kautta selvisi ainoastaan että Santtua ei ole kantakirjattu (haki lupaa, ei hyv, ainakaan silloin) ja se ei myöskään ole saanut jalostuskäyttöoikeutta. Ravurina poni toimi siis ennen Sirulle tuloa (491/507 ajalla 2.59,1) <- päiv. 2010 :D

laitan loppuun yhteenvedon kaikista kuvista mitä löytyi (:

sunnuntai 25. maaliskuuta 2012

):

Aattelin nyt ilmottaa tännekki että Santtuhan on ollut myynnissä jo pitkään ja nytten sitä ollaan tulossa katsomaan ostoaikeissa.
Eli ponia tullaa katsomaan 14.4 tai 15.4 .

Laitan nyt vielä pari kuvaa ettei tää iha tylsäks jää (:




anteeks erittäin epäkiinnostava ja tylsä postaus =)

maanantai 12. maaliskuuta 2012

Syöksylasku

Oltiin Sirun kanssa liikuttamassa Santtua nyt sunnuntaina ja eilen lauantaina. Virtaa taas riitti.
Lauantaina aloitettiin päivä viemällä poni pellolle kuvattavaksi. Sähellettiin siellä jonkun aikaa ja ihme kyllä tuli ihan kivoja kuvia.
Siitä mentiin sitten maastoon Selinan kanssa. Siru meni Haralla, mä Santulla ja Selina Faxilla. Jätit olivat liian hitaita ja jouduttiin koko ajan ponin kanssa hidastella. Tein muutamia pohkeenväistöjä tylsyyteen. Ravia ei menty paljoa, tosin ne pätkät mitä mentiin poni oli todella reipas. Laukkasin yksin vähän. Mentiin melkein koko matka käyntiä teiden liukkauden takia. Säikähti tallin pihassa kun tultiin ja katolta tippui lumet.

Illalla mentiin vielä kentälle ja päätettiin hypätä. Santulla ollaan viimeksi hypätty yli kuukausi sitten, joten intoa riitti. Aluksi verkkasin kuitenkin väistöillä, siirtymisillä, avoilla ja etuosakäännöksillä. Pakko työskennellä sitä kouluakin. Santtu hyppäsi kivasti, kunnes Elli tuli häiritsemään. No lopputulos oli että poni pudotti esteen, puomi jäi jalkojen väliin ja sitä seurasi syösy maahan. Siru jäi Santun alle, onneksi kumpaakaan ei kuitenkaan sattunut ja poni nousi heti ylös. Ne hyppäs vielä sen esteen muutaman kerran ettei jää mitään kammoja. Ja jotenkin taidolla Siru tippui vielä kerran :D menin loppuverkat.

Sunnuntai alkoi ylläriylläri taas pellolla kuvaamisella. Rämmittiin siis taas pellolle ja kuvailtiin siellä, Santtu muuten taitaa olla koira.. ? :D
Myöhemmin mentiin ratsastamaan ja poni oli aluksi ihan mahoton. Hermot meinasi mennä kun edes yksinkertaiset jutut eivät onnistuneet. Onneksi parani koko ajan ja lopuksi oli todella herkkä ja rento. Mentiin siis koulua ja pari kertaa C:1 rata. Laukoissa pukitteli jonkin verran, muuten kiva.

koira...?!



 

 

 

 





sunnuntai 5. helmikuuta 2012

Osaaha se poniki jotai

Eli siis olen positiivisesti yllättynyt Santun taidoista :D

Eilen (lauantaina) Santun loimi oli rikottu, Haral ja Faxil ollu vissii nälkä...? No kumminki ponilla oli taas virtaa iha liikaa, tallissaki taas harjoteltii iha vaa paikoillaan oloa. Hoidettii poni ja heitettii vaa kamat niskaa ja kentälle mars. Oli vaa niin  paljon pakkasta että oli vaikea jo ratsastaa ja ponin olla.

Kentällä Santtu taas sai spurtteja ja sai pidetellä paljon. Aloin työskentelemään käyntiä kuntoon ja poni oli tosi hyvän tuntunen. Asettelin sisään ja ulos ja tein kaikkia kiemuroita. Poni tuli hyvin tuntumalle ja tein loivia avoja ja pieniä pätkiä väistöjä. Santtu teki kaikki todella hyvin. Siru kävi nopeesti selässä ja kömmittyäni sinne takaisin tuntuma oli taas kadoksissa. Siinä sitten sain taas herätellä ponia avuille. Kun Santtu nyt kerran oli jo mennyt noin hyvin päätin testailla etuosakäännösiä, jotka poni osasikin todella hyvin ja niitä sitten tehtiin joka kulmaan. Menin melkein koko ajan käyntiä, ihan vähän ravia ja laukkaa... Väistöt jopa onnistuivat kiitettävästi, takaosa meinasi vain unohtua välillä. Asettelin lopuksi ympyröillä.
Ja sitten jätettiin poni sisälle syömään päiväheinät.

Illalla mentiin vielä pulkka ratsastamaan ja ponilla riitti vieläkin energiaa :o Pari pukkia tuli ja meinattiin kaatua kerran. Siru meinasi lentää jo selästä ja pulkasta tippui pariinkin otteeseen. Käytiin tiellä ja vaunualueen rajalla. Aika rauhakseen mentiin.

Sunnuntai päivällä tallissa oli kaaos. Faxi oli päässyt boxistaan pois ja terrorisoinut paikkoja. Santun kamat olivat pitkin lattiaa ja heijastimet ja harjapakki oli rikki. Ja kaikki herkut syöty, kiitos Faxi :'D Kerättiin kamat nopeasti kasaan ja laitettiin ajokamat ponille. Suunnitelmiin tuli muutoksia ja mentiinkin pulkka-ajamaan. Poni oli täysin erimieltä asioista... Hetken tappeluiden jälkeen kuitenkin totteli hyvin ja päästiin matkaan. Pulkan naru kuitenkin katkesi ja Santtu jatkoi vaan matkaa yksinään. Eli eikun ponimetsästykseen... Onneks saatiin se kiinni melkeen heti ja saatin jopa korjattuu se naru jotenki.
Mentiin ajamaan sellaselle jännälle tielle :D Santtu pukkaili aikas paljon ja meinasi koko ajan kiihdytellä omiaan. Sain jopa videolle ne pukit (:



kevyt perä






sunnuntai 22. tammikuuta 2012

Pulkkaratsastusta

Lauantaina Santulla oli energiaa vaikka muille jakaa... Tarhassa poni esitteli mahtavaa raviaan häntä korkeana ja laukkasi jopa aidalle vastaan. Elli voitti kuitenkin Santun mielenkiinnon ja poni päätyikin sitten jahtaamaan taas Elli raukkaa...

Tallissa Santtu oli kuitenkin ihan rauhallinen, aika utelias vaan (: Santun mahassa kasvoi ihan epämääräisiä jääpuikkoja ja muutenkin oli tosi luminen... Laitettiin Santulle hetkeksi fleece-loimi selkään kun oli vähän märkä. Hyvinhän se loimi kosteuden imi ja pian saattoi jo laittaa kamat.

Kentällä oli todella paljon lunta ja sielä oli aika raskas kulkea. Menin Santulla koulu juttuja ja poni toimi hyvin. Sitten kun kentälle alkoi muodostua jo reittejä saatiin vauhti lisättyä käynnistä raviin ja myöhemmin laukkaan. Santtu oli todella herkkä pohkeille ja teki siirtymisetkin hyvin. Pohkeenväistöissä sai tapella, onnistuivat nekin sitte lopuksi edes jotenkin... Laukassa kuunteli hyvin ja pukittikin vain kerran.
Kentällä oli kuitenkin raskas mennä mitään muuta kuin voltteja, asetuksia, suunnanmuutoksia ja siirtymisiä, joten pyysimme Sirun isää tulemaan auraamaan.
Mentiin aurauksen ajaksi pellolle, jossa oli raskas mennä kunnolla. Yhdessä kohtaa sai kuitenkin laukattua ja siinä vähän laukkailtiin. Poni oli mahtava ja yritti parhaansa koko ajan (:
Kentälle päästyämme jatkoin vielä hetken koulua ja Santtu päätti että ei ole koskaan kuullutkaan asettumisesta, jolloin päätin harjoitella sitä. Asettuminen alkoi sujua hyvin ja lopetin siihen. Pienten käyntien jälkeen otettiin pari hyppyä ja lopeteltiin.

Tallissa siivottiin ponin boksi ja jätettiin Santtu karsinaan mutustelemaan heiniä ja syömään ruokansa.

Illalla mentiin vielä pulkkaratsastamaan. Poni oli taas tosi reippaana ja meni kovaa. Pulkassa ei tarvinnut olla yksin, sillä pulkka täyttyi melkein koko ajan lumesta. No kumpikin meistä tippui pulkasta, Siru tosin kahdesti ja minä kerran :DD

Ja joo tosiaan laitoin parille henkilölle Santusta viestiä, ja toinen jo vastasikin että etsii vanhempaa ponia...

äh, anteeks toi hirvee teksti mut en jaksa panostaa (:





lauantai 7. tammikuuta 2012

Lumirallia

Perjantaina testattiin Santulle uusia suitsia ja laitettiin häntäremmi kiinni satulaan. Suitset olivat muuten hyvät, mutta turpahihna ei meinaa mennä kiinni, ponilla on iso pää (; No kyllä se sitten meni kiinni kun karvat otettiin välistä pois...
Ja lauantaina Santtua tuli katsomaan mahdollinen ostaja.

Ratsasteltiin aluksi kentällä hetki. Menin tasasella ja poni leikki etanaa... Osas se taas vaihteen vuoksi pukitella, joten meno näytti varmaan järkyttävältä pukkilaukalta... No saatiin oikea kuningasidea lähteä pellolle hetkeksi ravailemaan ja laukkailemaan. Pellolla oli tosi reipas, mitäs vähän testaili Viiviä ja Camillaa päätä kiskoen. Kerran Santtu pääs karkuu ja sai taas ihmetellä miten poni voi päästä niin kovaa nakkijaloillaan ja vielä niitä isoja pukkeja pukitellen. Poni tuli vähän hikiseksi ja päätettiin sitten lähteä kävelemään vaunualueelle, siellä poni rauhottu kivasti ja oli muutenkin kiltisti. Oona tuli sitten mukaan ja lähdettiin köpöttelemään takaisin. Mentiin kentällä hetki jotain epämääräisiä pikkuesteitä ja jotai rataa. Poni meni muuten ihan kivasti, mutta laiskotteli...

Perjantai illalla irtohypytettiin Santtua, ei tosin kovin korkeaa, sillä lumessa oli raskas juosta. Camilla, Viivi, Siru ja Oona hyppäsivät pari kertaa yhen esteen ja poni oli tosi energinen. 2 kertaa Santtu karkas tallille, hyppäs portin yli, joka on noin 1m korkea... Sitten tallissa vain ruuat ja karsinaan. Pestiin myös varusteet, jotka muuten olivat yllättävän likaiset.

Lauantai aamuna mentiin taas pellolle ja oltiin siellä hetki. Mentiin sitten vielä pikkupellolle ratsastamaan jotain koulujuttuja ihan vain yhden kiusaksi... Poni oli super <3 Ei ollut kovin rankkaa, jotta jaksaisi vielä illalla...

Mahd. ostaja juoksutti Santtua hetken liinassa, jonka jälkeen sen kaveri meni selkään ja meni koulua aluksi. Santtu meni tosi kivan näköisesti ja se toteskin että poni liikku pohkeesta hyvin eteen, kuunteli ja oli herkkä. Se meni jotain ympyröitä, siirtymisii ja peruutuksii. Santtu meni ihan super nätisti,  paitsi että puski välillä pohkeita vasten ja ei suostunu kunnol väistää ja nostaa laukkoi. Mut kokonaisuudessaan oli super kiltti.
Sitte laitetti muutama este ja se hyppäs niitä. Toinen oli pelkkä pysty ja toinen innari. Hyppäs iha kivasti, oli vaan laiska... Santtu kiels pari kertaa. Korkeimmillaan oli jotain 75cm..?

Vielä pari tuntia myöhemmin mentii pulkkaridaa ja Santtu oli ihan innoissaan. Pukitti pari kertaa mut muuten oli nätisti. Kuvii en ehtiny ottaa ku Siru sai pulkan kaatuu ojaan ja se vesi oli kylmää ni en jaksanu enää alkaa kaivaa kameraa siin... :DD

Santtua ei kuitenkaan ostettu, sillä mukaan tulevista varusteista ja muutamasta muusta asiasta tuli pieniä ongelmia...

Nyt loppuun vielä kuvia







Anteeksi todella sekava ja omituinen postaus (: